To co tu teraz napiszę nie jest czymś niezwykłym. To jest po prostu pozbawienie się mitów na temat, który został poruszony w pytaniu. Wiedzę na ten temat można zaczerpnąć z wielu źródeł. Posłużyłem się wiedzą, którą zaczerpnąłem ze strategii rozwijania prędkości opisanej w programie Guitar Speed Trainer Pro. Wszystko jest napisane w tym programie w języku angielskim.
Szybkie i powolne granie na gitarze można porównać do spaceru i biegu. Nawet, gdy będziesz szybko chodzić to dochodzisz do granicy, gdzie żeby szybciej się poruszać musisz zacząć biegać. Szybkie i powolne granie to dwa odrębne procesy. Chodzi o to, że nie można nauczyć się biegać, jeśli rozwija się tylko chód. Nie można nauczyć się grać szybko grając tylko powoli. Podobnie jest z szybkim i powolnym kostkowaniem. Podkreślić chcę w tym miejscu, że jeżeli nie opanujesz do perfekcji granie wolno to na 100% nie będziesz umieć grać ładnie i jednocześnie szybko.
Nie wystarczy zacząć szybciej grać, żeby grać szybciej. Jakkolwiek to brzmi. Musisz wprowadzić pewne zmiany w swoim kostkowaniu. Istnieje pięć poziomów jakości gry.
Teraz czas na następną koncepcję. Jest siedem klas, rodzajów tego co możesz grać.
Teraz do pełnego zrozumienia trzeba powiązać te 5 poziomów jakości gry z 7 klasami, tego co można grać. Chodzi o to, że ogólnie poziom twojej techniki możesz zmierzyć na każdej z 7 klas w kontekście tempa, w którym aktualnie grasz. A mierzy się je poprzez 5 poziomów jakości gry. Napewno dużo wolniej zagrasz szesnastkami cokolwiek kostkując tylko w jedną stronę niż gdybyś miał zagrać skalę jońską w górę (wstępująco) i w dół (zstępująco). I w dodatku będzie ci dużo trudniej.
Żeby rozwinąć prędkość najpierw musisz poznać swoje możliwości w każdej z 7 klas. A poznasz je grając w określonym tempie szesnastkami. Podam przykład. Analizujesz granie w klasie 4. Zaczynasz od tempa 40bpm szesnastkami. Wtedy analizujesz w którym aktualnie jesteś z pięciu poziomów jakości gry. Zwiększasz tempo do 50bpm i znowu dokonujesz analizy. I tak postępujesz w każdej z 7 klas. Wtedy zarysuje ci się pełny obraz twoich możliwości. Osobiście nie sądzę, żeby ci się udało zrealizować w ciągu jednego dnia bez poważnej kontuzji. Więc rozłóż sobie to na kilka dni. Wspomnę, że jeśli chodzi o 7 klasę to ciężko będzie ci zmierzyć to wszystko. Dzieje się tak, że dla każdej ze zastosowanych technik będzie inna prędkość. Czy to będzie hammer on, pull off, tapping czy sweeping. W tej klasie każdą technikę trzeba traktować indywidualnie i rozwijać osobno.
Ważną sprawą przy trenowaniu prędkości jest to, że trenując na niewłaściwym tempie traci się czas i nabywa złe nawyki. Więc od jakiego tempa należy zacząć i na jakim tempie kończyć trening? Przy rozwijaniu prędkości trenowanie na 1 poziomie jest stratą czasu a na 2 poziomie jest średio użyteczne. Najlepiej zacząć od końcówki poziomu 2. W ten sposób dobrze się rozgrzejesz a poza tym, to najlepszy moment do startu. Najlepszy poziom to poziom 3! Przechodź przez niego zwiększając tempo o 10bpm. Następnie potrenuj na poziomie 4 aż do osiągnięcia szczytu możliwości i następnie powoli schodź do poziomu 3. Powinieneś poczuć, że gra ci się o wiele łatwiej niż poprzednio. Na koniec zrób kilka powtórzeń na poziomie 3. Ta część w której wracasz do poziomu 3 jest szczególnie ważna.
Nie powinieneś trenować w ten sposób dłużej niż godzinę dziennie.
W przeciwnym wypadku wyrządzisz sobie krzywdę. Takie 20 minut każdego
dnia powinno wystarczyć, aby się rozwijać.
Pamiętaj, żeby trenować systematycznie, jeśli chcesz mieć rezultaty.
Byłbym zapomniał:]. Przy trenowaniu techniki sweep picking jest mały
wyjątek. Tą technikę należy trenować tylko na 2 poziomie. Okazjonalnie
można na 3. Nigdy nie wolno zwiększać poziomu, gdyż do niczego dobrego
to nie prowadzi.
Copyright © 2011 MetalowyGitarzysta
Wszelkie treści na stronie są własnością ich autorów, kopiowanie, rozpowszechnianie i wykorzystywanie bez ich wiedzy jest zabronione na podstawie Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i Prawach pokrewnych.