1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  11 |  12 |

Co robić, żeby grać szybko?

To co tu teraz napiszę nie jest czymś niezwykłym. To jest po prostu pozbawienie się mitów na temat, który został poruszony w pytaniu. Wiedzę na ten temat można zaczerpnąć z wielu źródeł. Posłużyłem się wiedzą, którą zaczerpnąłem ze strategii rozwijania prędkości opisanej w programie Guitar Speed Trainer Pro. Wszystko jest napisane w tym programie w języku angielskim.

Szybkie i powolne granie na gitarze można porównać do spaceru i biegu. Nawet, gdy będziesz szybko chodzić to dochodzisz do granicy, gdzie żeby szybciej się poruszać musisz zacząć biegać. Szybkie i powolne granie to dwa odrębne procesy. Chodzi o to, że nie można nauczyć się biegać, jeśli rozwija się tylko chód. Nie można nauczyć się grać szybko grając tylko powoli. Podobnie jest z szybkim i powolnym kostkowaniem. Podkreślić chcę w tym miejscu, że jeżeli nie opanujesz do perfekcji granie wolno to na 100% nie będziesz umieć grać ładnie i jednocześnie szybko.

Nie wystarczy zacząć szybciej grać, żeby grać szybciej. Jakkolwiek to brzmi. Musisz wprowadzić pewne zmiany w swoim kostkowaniu. Istnieje pięć poziomów jakości gry.

  1. Bezwysiłkowy
  2. Łatwy
  3. Sprawiający problemy
  4. Połamany
  5. Niemożliwy
Bezwysiłkowy znaczy, że grasz bez skupienia uwagi i bez wysiłku.

Łatwy znaczy, że w dalszym ciągu możesz grać perfekcyjnie, ale wymaga to od ciebie skupienia na tym, co robisz oraz ostrożności. Inaczej popełnisz błąd.

Sprawiający problemy znaczy, że w dalszym ciągu możesz grać dobrze, ale tylko przez krótki czas, wtedy ci się męczą mięśnie, zaczynasz popełniać błędy a nawet czujesz, że musisz zrobić sobie przerwę.

Połamany. Ten poziom odznacza się tym, że twoja gra zaczyna się łamać. Potrafisz grać czysto, tylko krótkie fragmenty przez kilka sekund, po których musisz zrobić sobie przerwę.

Niemożliwy. Na tym etapie nie możesz zagrać czysto choćby dwa dźwięki.

Teraz czas na następną koncepcję. Jest siedem klas, rodzajów tego co możesz grać.

  1. 1. Pojedynczy
  2. 2. Podwójny
  3. 3. Chromatyczny
  4. 4. Skale
  5. 5. Schematy
  6. 6. Różny
  7. 7. Błyskawiczny
1. Klasa w której grasz pojedyncze dźwięki szesnastkami kostkując tylko z góry, albo tylko z dołu pojedyńcze dźwięki.

2. Ta klasa ma miejsce, gdy grasz szesnastkami kostkując naprzemiennie pojedyncze dźwięki.

3. Tutaj grasz chromatycznie.

4. W tej klasie grasz całą skalę lub jej fragmenty wstępująco i zstępująco.

5. W tej klasie grasz powtarzające się struktury albo schematy ogrywania skal kostkowane naprzemiennie.

6. W tej klasie grasz struktury niepowtarzające się i nietypowe frazy.

7. W tej klasie grasz tryle, licki i frazy w najszybszym możliwym tempie przez króki czas.

Teraz do pełnego zrozumienia trzeba powiązać te 5 poziomów jakości gry z 7 klasami, tego co można grać. Chodzi o to, że ogólnie poziom twojej techniki możesz zmierzyć na każdej z 7 klas w kontekście tempa, w którym aktualnie grasz. A mierzy się je poprzez 5 poziomów jakości gry. Napewno dużo wolniej zagrasz szesnastkami cokolwiek kostkując tylko w jedną stronę niż gdybyś miał zagrać skalę jońską w górę (wstępująco) i w dół (zstępująco). I w dodatku będzie ci dużo trudniej.

Żeby rozwinąć prędkość najpierw musisz poznać swoje możliwości w każdej z 7 klas. A poznasz je grając w określonym tempie szesnastkami. Podam przykład. Analizujesz granie w klasie 4. Zaczynasz od tempa 40bpm szesnastkami. Wtedy analizujesz w którym aktualnie jesteś z pięciu poziomów jakości gry. Zwiększasz tempo do 50bpm i znowu dokonujesz analizy. I tak postępujesz w każdej z 7 klas. Wtedy zarysuje ci się pełny obraz twoich możliwości. Osobiście nie sądzę, żeby ci się udało zrealizować w ciągu jednego dnia bez poważnej kontuzji. Więc rozłóż sobie to na kilka dni. Wspomnę, że jeśli chodzi o 7 klasę to ciężko będzie ci zmierzyć to wszystko. Dzieje się tak, że dla każdej ze zastosowanych technik będzie inna prędkość. Czy to będzie hammer on, pull off, tapping czy sweeping. W tej klasie każdą technikę trzeba traktować indywidualnie i rozwijać osobno.

Ważną sprawą przy trenowaniu prędkości jest to, że trenując na niewłaściwym tempie traci się czas i nabywa złe nawyki. Więc od jakiego tempa należy zacząć i na jakim tempie kończyć trening? Przy rozwijaniu prędkości trenowanie na 1 poziomie jest stratą czasu a na 2 poziomie jest średio użyteczne. Najlepiej zacząć od końcówki poziomu 2. W ten sposób dobrze się rozgrzejesz a poza tym, to najlepszy moment do startu. Najlepszy poziom to poziom 3! Przechodź przez niego zwiększając tempo o 10bpm. Następnie potrenuj na poziomie 4 aż do osiągnięcia szczytu możliwości i następnie powoli schodź do poziomu 3. Powinieneś poczuć, że gra ci się o wiele łatwiej niż poprzednio. Na koniec zrób kilka powtórzeń na poziomie 3. Ta część w której wracasz do poziomu 3 jest szczególnie ważna.

Nie powinieneś trenować w ten sposób dłużej niż godzinę dziennie. W przeciwnym wypadku wyrządzisz sobie krzywdę. Takie 20 minut każdego dnia powinno wystarczyć, aby się rozwijać.
Pamiętaj, żeby trenować systematycznie, jeśli chcesz mieć rezultaty. Byłbym zapomniał:]. Przy trenowaniu techniki sweep picking jest mały wyjątek. Tą technikę należy trenować tylko na 2 poziomie. Okazjonalnie można na 3. Nigdy nie wolno zwiększać poziomu, gdyż do niczego dobrego to nie prowadzi.

Copyright ©  2011 MetalowyGitarzysta

Wszelkie treści na stronie są własnością ich autorów, kopiowanie, rozpowszechnianie i wykorzystywanie bez ich wiedzy jest zabronione na podstawie Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i Prawach pokrewnych.