Jak już wspomniałem w dziale o improwizacji, rytm jest najważniejszy. Bez niego nie będzie mowy o improwizacji, o tworzeniu muzyki. Dlatego im bogatszy zasób, że tak to nazwę - różnych schematów rytmowych, tym większe możliwości do kreowania muzyki.
Poruszyłem ten temat ponieważ jest metoda pomagająca kreować rytm bardziej świadomie. Otóż można stworzyć rytm bez znajomości teorii. Każdy to potrafi. Ale chodzi o to, że w końcu kończą się pomysły i żeby stworzyć coś nowego trzeba sobie pomóc umiejętnością zapisywania i odczytywania zapisu nutowego. Dlaczego? Bo to co stworzysz na gitarze możesz zapisać w nutach i zmienić coś w zapisie. W ten sposób można wpaść na ciekawy pomysł. Niestety nie każdy lubi zapis nutowy. Ja na przykład nie nawidzę. Wolę zapis tabulaturowy. Dlaczego? Ponieważ jest jednoznaczny i w dodatku dużo łatwiejszy. Tylko, że jest mały problem. Nie jest łatwe zapisywanie na kartce papieru tego, co się zagrało i odczytanie tego. Guitar pro się przydaje, ale jest niepraktyczny. Musiałbym zawsze mieć przy sobie komputer. A wolałbym obejść się bez niego. Dlatego postanowiłem pomóc sobie w nauce odczytywania i zapisywania tego co zapisuję.
W sumie to jest tak samo jak w przypadku nauki nut, tylko z tą różnicą , ze zapis jest tabulaturowy. Oto jak wygląda ten zapis poniżej.
Na rysunku widać zapis tabulaturowy ośmiu szesnastek w metrum 4/4. Cyfry na dole oznaczają tupiącą w podłogę stopę a czerwone kropki kliki metronomu. Polecam zaczynanie od tempa 40bpm a nawet 30bpm, ponieważ w szybkim tempie nie da się tego zrobić. Ale najpierw naucz się stopą równo tupać, bo bez tego nie będzie mowy o precyzji. Teraz powiem ci co masz robić. Musisz jednocześnie tupać stopą i grać to, co jest napisane w zapisie tabulaturowym. Jeśli masz problemy to skup się na małym fragmencie. Dopiero jak już opanujesz to spróbuj zagrać całość. Będziesz musiał tak postępować za każdym razem przy nauce nowego rytmu. Wykonujesz dwie szesnatski. Później następuje pauza ósemkowa, więc w tym momencie nic nie grasz przez kolejne dwie szesnastki. Myślę, że to tak banalnie opisałem, że nie pojawi się na ziemi człowiek, który by tego nie zrozumiał. Zapis jest po prostu banalny, jak i sama metoda. Wykorzystuj ją do różnych rytmów. Umiejętność zapisu i odczytywania zapisu tabulaturowego zwiększa twoje szanse na stworzenie całkiem ciekawej muzyki.
Copyright © 2011 MetalowyGitarzysta
Wszelkie treści na stronie są własnością ich autorów, kopiowanie, rozpowszechnianie i wykorzystywanie bez ich wiedzy jest zabronione na podstawie Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i Prawach pokrewnych.