SKALE MODALNE

Najlepszym sposobem na poznanie skal jest ogranie ich na jednej strunie. Więc podam ci teraz skale modalne na strunie E1. Wymienione tutaj siedem skal modalnych jest w tonacji F. Poniżej schematy.

Każda z tych skal jest siedmiostopniowa tzn. posiada 7 stopni, czyli 7 dźwięków. 8 dźwięk jest powtórzeniem pierwszego, tylko o oktawe wyżej. Twoim zadaniem w tej chwili jest analiza skal. Zaobserwuj jaka jest odleglość w półtonach między stopniami skali. Między 1 a 2 stopniem, między 2 a 3 itd. Rozpisz sobie to w formie liczby półtonów jeden po drugim np. 2 1 2 2 1 2 2 Skala X itd. Następnie sprawdź jakie wystepują interwały dla danej skali. Od 1 stopnia do 2, od 1 do 3, od 1 do 4 itd. Napisz sobie to tak: 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 skala X itd. W ten sposób jeśli zapiszesz sobie schemat skali to z łatwością będziesz rozpisywał sobie jakie dźwięki wchodzą w skale w innej tonacji. Porównaj pod tym kątem ze sobą skale tzn. w których stopniach się różnią miedzy sobą, jakie mają podobieństwa. Gdy to zrobisz to rozpisz sobie skale dla konkretnej tonacji. Tylko pytanie brzmi - o co chodzi z tymi tonacjami. Tonacje wyznacza pierwszy dźwięk skali. Więc jeśli grasz w tonacji F to zawsze graj od dźwięku F i na nim kończ. Jeśli rozpiszesz sobie na kartce układ dźwięków na gryfie np. skali jońskiej w tonacji F to jeśli chcesz zagrać w innej tonacji wystarczy przesunąć w lewo lub prawo cały układ dźwięków. Każda skala ma swój schemat opalcowania. Spójrz na schemat opalcowania dla skali jońskiej w tonacji C - pierwszy rysunek w dziale Skale. Skala zaczyna się od 8 progu na strunie E6. Jeśli będziesz chciał zagrać tą skalę w tonacji C# to wystarczy, że cały układ dźwięków przesuniesz w prawo i będzie się zaczynać na 9 progu i konczyć na 9. Oczywiście nie jest ważne ile się skal zna, tylko to jak dużo można wykorzystać z danej skali. Dlatego doradzam na początku zapoznanie się z jedną dla wszystkich tonacji i ogranie jej do tego stopnia, że z łatwością można tworzyć melodie w tej skali.

SKALA  JOŃSKA

ikona aparatu Tabulatura - zdjęcie Skala Jońska
ikona guitarpro4 Tabulatura Guitar Pro 4 Skala Jońska

Poniżej przedstawię skalę Jońską w tonacji C. Na jej podstawie pokażę jak ją ogrywać na wiele różnych sposobów. W ten sposób będziesz analogicznie postępował ze wszystkimi skalami, które poznasz. Następnie przedstawię pozostale skale modalne, bo własnie skala jońska jest jedną z 7 skal modalnych.

Na lewej stronie rysunku jest przedstawiony schemat dźwięków dla skali jońskiej w tonacji C. A w prawej stronie rysunku ten sam schemat dźwięków oznaczyłem poprzez cyfry, żeby łatwiej było zrozumieć jak ogrywać skalę. Ma to na celu pokazanie ci jak ze skali tworzę różne sposoby jej ogrywania interwałami. Pierwszy schemat to po prostu ogrywanie skali jońskiej kwartami. Nazwa schematu to cyfry 1 4. Jak rozumieć ten opis? Należy grać dźwięki w takiej kolejnosci: 1-4, 2-5, 3-6, 4-7, 5-1', 6-2', 7-3', 1'-4' itd. Aż do dźwięku - C ( cyfra 1" ). Robi się tak, ponieważ grasz w określonej tonacji skali. Zauważ, że każda następna para cyfr jest większa o 1! A oto kolejny schemat - 1 2 4 5. To oznacza że musisz grać w ten sposob: 1 2 4 5, 2 3 5 6, 3 4 6 7 itd. W tym wypadku również kolejna grupa 4 dźwięków jest większa od poprzedniej o 1.

ikona aparatu Tabulatura - zdjęcie Schemat 1 4
ikona guitarpro4 Tabulatura Guitar Pro 4 Schemat 1 4
ikona aparatu Tabulatura - zdjęcie Schemat 1 2 4 5
ikona guitarpro4 Tabulatura Guitar Pro 4 Schemat 1 2 4 5

SCHEMATY OGRYWANIA SKAL

Rozpisz sobie wszystkie schematy. Pewnie się zastanawiasz dlaczego ich tak dużo i skąd się wzięły. Otóż kiedyś miałem przyjemność być w posiadaniu pewnej ksiązki. I w tej książce poznałem ogranie skali tak jak leci, tercjowo ( 1 3 ) i (1 2 3). Autor wspomniał, że można ograć ją różnymi interwałami. Nie było nic oprócz wymienionych 3 schematów. No więc ogrywałem tylko te 3 schematy. Pewnego dnia postanowiłem coś z tym zrobić. Przede wszystkim eksperymentowałem. Próbowalem różnych kombinacji. Jak coś fajnie zabrzmiało to zapisywałem. Zajęło mi to w sumie 2 dni. Po kilka godzin dziennie. Sprawiło mi to wielką radość i dlatego postanowiłem nie odbierać ci całej zabawy.

Copyright ©  2011 MetalowyGitarzysta

Wszelkie treści na stronie są własnością ich autorów, kopiowanie, rozpowszechnianie i wykorzystywanie bez ich wiedzy jest zabronione na podstawie Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i Prawach pokrewnych.